ALLMÄNNA VILLKOR

1 ALLMÄNT

Vi som tillhandahåller webbplatsen och webbutiken på www.pellepetterson.se och www.pellepetterson.com (”Hemsidan”) är PPY Production AB, org. nr. 556689-6857, Kungsporten 1C, 427 50 Billdal, Sverige (”PPY”). Med benämningarna ”vi”, ”våra”, ”vårt” och ”oss” nedan avses PPY.  
Du måste vara minst 18 år för att, utan vårdnadshavares godkännande, få registrera ett medlemskonto hos oss, kunna ansöka om kredit (faktura eller delbetalning) eller för att köpa produkt(er) genom Hemsidan. 

Vi har rätt att ensidigt ändra dessa allmänna villkor för Hemsidan (”Allmänna Villkor”) och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter att de justerade Allmänna Villkoren har gjorts tillgängliga på Hemsidan. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, ansökan om kredit (faktura eller delbetalning), registrering av medlemskonto hos oss, prenumeration på vårt nyhetsbrev och/eller användande av några av våra tjänster på Hemsidan godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna Villkor och intygar att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga. 

2 FRAKT OCH LEVERANS

Vi levererar endast paket till de länder i Europa som finns valbara när du går vidare i beställningsprocessen. För leveranser utanför Sverige tillkommer extra avgifter i enlighet med prislistan nedan i punkten 3.

Vi använder oss av Schenker Privpak AB (www.privatpaket.se) (”Schenker”) vid distribution av ditt paket. För leverans inom Sverige kommer Schenker att kontakta dig via SMS och meddela på vilket utlämningsställe du kan hämta ut ditt paket. Glöm inte att ta med giltig legitimation så som ID, körkort eller pass och löpnummer (dessa uppgifter finns i sms:et du får av Schenker vid leverans) när du ska hämta ditt paket. För leverans utanför Sverige är det alltid hemleverans till mottagaren. Är det ingen hemma vid första leveransförsöket lämnas ett meddelande/avi med information om vid vilket postkontor du kan hämta ditt paket. Ingen avisering sker till dig i förväg. Observera att endast ett leveransförsök ingår i fraktavgiften. Vid andra leveransförsöket kan därför en lokal avgift tillkomma. För leverans till UK och Tyskland kan det andra leveransförsöket komma att göras till grannen. Är det ingen hemma, så lämnas paketet till ett postkontor och ett meddelande/avi med information om vid vilket postkontor du kan hämta ditt paket lämnas hos dig.

Om ditt paket inte hämtas ut av dig inom 14 dagar skickas det tillbaka till oss. Vi debiterar en avgift för försändelser som inte hämtas ut motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt hantering enligt prislistan som anges nedan i punkten 3.

Vi packar din order följande arbetsdag efter att du har lagt din order. Den normala leveranstiden för varor som finns i lager är inom Sverige 2-4 arbetsdagar, respektive 3-7 arbetsdagar till övriga länder i Europa, men längre leveranstider kan förekomma.

PPY ansvarar för transportrisker dvs. risken för att varan förloras eller skadas under transporten från oss till dig. Om du inte har tagit emot ditt paket inom 30 dagar från det att du har gjort din beställning, har du som kund full rätt att makulera din order om du inte accepterar ett nytt leveransdatum. Vi återbetalar den summa du har betalat så fort som möjligt men senast 30 dagar efter att du har makulerat din order och gett oss denna information.

3 PRISER OCH AVGIFTER

Alla priser som anges på Hemsidan är inklusive moms. Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Vi förbehåller oss därför rätten att justera våra priser och avgifter.
Vi reserverar oss för eventuella tekniska tryck- och skrivfel och produktförändringar på Hemsidan. Vi reserverar oss även för eventuella fel i lagersaldo, slutförsäljning samt att produkten i våra produktbilder kan avvika från den verkliga produkten. 

3.1 Våra avgifter i Sverige

Fraktavgift vid köp från 1000 SEK: 0 SEK
Fraktavgift vid köp under 1000 SEK: 60 SEK
Returfrakt: 60 SEK
Aviavgift vid fakturabetalning: 0 SEK
Aviavgift vid delbetalning: 29 SEK
Outlösta paket: 60 SEK

3.2 Våra avgifter utanför Sverige

Fraktavgift vid köp från 150 EUR: 0 EUR
Fraktavgift vid köp under 150 EUR: 15 EUR
Outlösta paket: 12 EUR

4 BETALNINGSSÄTT

All försäljning från Hemsidan sker genom kortbetalning, direktbetalning, faktura eller delbetalning.  I samband med din ansökan om betalning genom faktura eller delbetalning använder vi ditt personnummer för att kontrollera din kreditstatus och din adress. Kreditupplysningen vi gör registreras inte i några offentliga register och är alltså inte synlig för andra företag eller personer. 

4.1 Kortbetalning

När du väljer detta betalningssätt betalar du med ditt betalkort direkt i kassan på Hemsidan. Betalningen registreras direkt och pengarna reserveras på ditt konto och ingen extra avgift tas ut. Våra kortbetalningar hanteras av vår betalningspartner Payer Financial Services AB för att garantera snabb och säker betalning. Payer är PCI-certifierad enligt PCI DSS Level 1 och godkänd av VISA och MasterCard för att tillhandahålla korttransaktioner över Internet. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering och sker i Payers betalfönster, där inga uppgifter är tillgängliga för butiken. Vi sparar alltså aldrig dina kortuppgifter. Om du vill veta mer om säkerheten kring kortbetalning kan du läsa mer om detta på http://payer.se/.

4.2 Direktbetalning

Direktbetalning är en betalningsfunktion som utförs snabbt och enkelt mellan dig och din bank. När du väljer att betala via betalsättet direktbanksbetalning loggar du in via din bank och betalningen blir genomförd direkt med hjälp av Payer Financial Services AB som samarbetar med banken. Du kan välja att betala hela ordervärdet genom direktbetalning om du är internetkund hos, Handelsbanken och Swedbank. En direktbetalning bokförs omgående hos oss. Det tillkommer inte någon avgift och överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering och sker i Payers betalfönster.

4.3 Faktura

När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller 14 dagar efter köpet. Fakturan sänds via e-post. Ingen aviavgift tillkommer.
Du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras förseningsavgift och dröjsmålsränta samt, i förekommande fall, påminnelseavgift, inkassoavgifter samt avgifter till kronofogdemyndigheter och domstolar, enligt villkor från Payer Financial Services AB via Collector Bank AB, se länkar nedan. Observera att namn och adress måste stämma med folkbokföringen.
För att se fullständiga villkor för Payer Financial Services AB faktura via Collector Bank, se länkarna nedan: 

Allmänna villkor för kontokredit: https://www.collector.se/upload/Partners/Agreements/PAYER/Credit_terms_ALL_SE.pdf  

Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation https://www.collector.se/upload/Partners/Agreements/PAYER/SECCI_SE.pdf

 4.4 Delbetalning

När du väljer betalningssättet delbetalning får du hem dina varor innan du betalar och ges möjlighet att via Payer Financial Services AB och Collector Bank AB dela upp betalningen på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader med ett fast belopp som faktureras dig per månad. Fakturan kommer att skickas till dig i mitten på varje månad med förfallotid i slutet av månaden. För att följa din delbetalningskampanj behöver du betala det belopp som framgår på fakturan som skickas i mitten på varje månad. De extra avgifter som tillkommer framgår i kassan när du väljer typ av delbetalning. Aviavgift på 29 kr tillkommer per avi. För delbetalning gäller även villkor från Payer Financial Services AB via Collector Bank, se länkarna nedan:

Allmänna villkor för kontokredit, se https://www.collector.se/upload/Partners/Agreements/PAYER/Credit_terms_ALL_SE.pdf

Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation, se https://www.collector.se/upload/Partners/Agreements/PAYER/SECCI_SE.pdf 

En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras förseningsavgift och dröjsmålsränta samt, i förekommande fall, påminnelseavgift, inkassoavgifter samt avgifter till kronofogdemyndigheter och domstolar, enligt villkor från Payer Financial Services AB via Collector Bank AB, se länkar ovan.

5 BYTES- OCH ÅNGERRÄTT

Om du inte är nöjd med din vara eller om du av någon anledning har ångrat ditt köp har du 14 dagars bytes- och ångerrätt från den dag du mottog varan. Du får såklart öppna paketet och testa din vara. Bytes- och ångerrätten gäller alla våra varor, förutom badkläder och underkläder som är plomberade, om plomberingen har brutits av dig som kund. 

Du utnyttjar din bytes- och ångerrätt genom att inom 14 dagar från den dag du tog emot varan lämna eller skicka ett meddelande om detta till PPY på telefonnummer +46 (0) 31 708 47 80, e-post info@pellepetterson.se eller post PPY Production AB, Kungsporten 1C, 427 50 Billdal, Sverige. Du ska sedan så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från att du meddelat PPY, skicka tillbaka varan till PPY. Detta gör du genom att fylla i retursedeln som finns med i ditt paket och ange vad du returnerar och lägga i påsen/paketet. Sedan ska du fästa returfraktsedeln på paketet och lämna in det för returnering hos ett Schenkerombud. Du kan också använda dig av Konsumentverkets standardformulär för att utöva ångerrätten, vilket du hittar på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se). Vi ber dig att om möjligt returnera din vara i originalförpackningen.

Paketet ska alltid returneras till:
Schenker/PPY Production, Ryssnäsgatan 15, 504 64, Borås, Sverige. Notera dock att du måste använda den returfraktsedel som fanns med i ditt paket. Har ni inte fått någon retursedel, kontakta oss på info@pellepetterson.se.

Om du väljer att byta din vara mot en annan, vänligen meddela oss så snart som möjligt så vi kan reservera en ny produkt till dig. Du kan nå oss via telefon +46 (0) 31 708 47 80 eller via e-post på info@pellepetterson.se på vardagar, 08.00-17.00. Om du inte kontaktar oss innan du väljer att byta en vara, kan det finnas risk att varan du önskar byta till inte finns i lager och då kan vi inte reservera den åt dig. För att underlätta administrationen vid byte av produkter, se till att ha ordernummer och artikelnummer tillgängliga när du ringer oss. När vi mottagit din returnerade vara kommer vi att skicka den reserverade varan som du väljer att byta till så snart som möjligt. Denna fraktavgift står vi för. Om du vill byta till en dyrare vara, kan vi komma att be dig returnera din vara och göra en ny order för den dyrare varan. Vi kommer då återbetala hela beloppet för den vara du returnerar. 

Väljer du att returnera hela din order betalar vi tillbaka det du betalat för varan, inklusive eventuell fraktavgift, med avdrag för kostnaden för returfrakt. Väljer du istället att returnera endast en del av din order betalar vi dock inte tillbaka eventuell fraktavgift eftersom denna är densamma oavsett hur många varor du beställt. Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Om du vid denna tidpunkt ännu inte har skickat tillbaka varan till oss eller om varan i vart fall inte har kommit tillbaka till oss vid denna tidpunkt, kommer vi att genomföra återbetalningen så snart vi har tagit emot varan från dig eller så snart du har visat att varan har sänts tillbaka. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma kommer vi att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning. Vid leverans till ett land utanför Sverige, ansvarar du själv för att skicka tillbaka varan och står kostnaden för returfrakt.

Observera att du står för risken vid transporten tillbaka till PPY (dvs. risken för att varan skulle komma bort eller skadas under transporten). Skulle varan skadas eller komma bort med anledning av din retur så är du alltså betalningsansvarig.
Om du har valt betalningssättet faktura eller delbetalning och du har betalat din faktura men ändå ångrat ditt köp, har du ett tillgodohavande hos Collector Bank. För återbetalning av detta tillgodohavande behöver Collector Bank kontaktuppgifter och kontouppgifter från dig, då dessa inte lagras i samband med din betalning. Lämna dina kontakt- och kontouppgifter till Collector Bank på 031-7502773.

6 REKLAMATION

Som konsument har du rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du märker att de varor som skickats till dig är skadade när du hämtar dem, ska du anmäla det direkt på plats där du hämtar upp varorna. Som kund har du ingen skyldighet att acceptera skadade varor. Du bör också rapportera om förpackningen som varorna skickas i är skadad, oavsett om dina varor är skadade eller inte. 

Om du upptäcker ett fel på varan/varorna som du beställt är det viktigt att du kontaktar oss och förklarar vad som är fel så snart som möjligt via telefon +46 (0) 31 708 47 80, e-post på info@pellepetterson.se eller post PPY Production AB, Kungsporten 1C, 427 50 Billdal, Sverige. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet "inom skälig tid" efter det att du upptäckt felet. Vi kommer inte att ta itu med din retur förrän du informerar oss om felet på varan. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. Vid en godkänd reklamation skickar vi dig en returfraktsedel (inkl. betald returfrakt), och informerar dig om hur du ska genomföra reklamationen och returneringen av varan.

När vi mottagit information av dig samt den returnerade varan kommer vi att göra en bedömning av om varan är defekt. Om varan är felaktig eller felexpedierad kommer vi att ersätta varan så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. Om varan har använts skulle vi uppskatta om du tvättar den innan du returnerar den till oss. Om ditt klagomål upprätthålls kommer vi att ersätta dig för eventuella kostnader du har haft i samband med att returnera en vara vid en reklamation. Det är därför det viktigt att du kontaktar oss innan du returnerar en vara du vill reklamera, så att vi kan ge tydliga instruktioner om hur varan ska returneras.
Observera att du står för risken vid transporten tillbaka till PPY (dvs. risken för att varan skulle komma bort eller skadas under transporten).

7 TVISTER OCH TILLÄMPLIG LAG

Vi strävar alltid efter att våra kunder ska vara nöjda med sina inköp och med vår service. Om du är missnöjd ber vi dig därför att kontakta oss, så kommer vi göra vårt bästa för att lösa situationen. Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi dig att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr

Svensk materiell rätt gäller för dessa Allmänna Villkor. För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se

8 FORCE MAJEUR

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna Villkor om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

9 BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

PPY är ansvariga för behandling av de personuppgifter som du lämnar till oss såsom namn, personnummer, adress, mobil- och telefonnummer samt e-postadress. Det primära syftet med vår behandling av dina personuppgifter är att administrera dina inköp och uppfylla våra åtaganden gentemot dig som kund. Vi kommer även att behandla dina personuppgifter i marknadsföringssyfte för att vi och/eller våra partners ska kunna förse dig med relevant information och relevanta erbjudanden från oss eller våra externa partners via bland annat elektroniska kommunikationstjänster, såsom e-post och sms. Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till och behandlas av bolag inom samma koncern som PPY samt av PPYs andra externa samarbetspartners för de ovan angivna ändamålen. Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till bolag både inom och utanför EU/EES.

Som ett led i vår marknadsföring analyserar vi uppgifter, däribland personuppgifter, kring dina inköp och dina aktiviteter på Hemsidan – läs vidare här om de cookies vi använder oss av. Vi kommer exempelvis att behandla dina personuppgifter för att med hjälp av Google Analytics kunna anpassa de annonser och erbjudanden som du ser utifrån information om ditt tidigare surfande samt för att kunna utveckla våra produkter och tjänster. Vidare kan vi och Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA ("Google") komma att använda dina personuppgifter för att utvärdera ditt användande av Hemsidan och för tjänster i anslutning till webbplatsaktiviteter och internetanvändande. 

Eftersom vi använder oss av Google Analytics kommer dina personuppgifter även att lämnas ut till Google. Dina personuppgifter kan därför komma att vidarebefordras till, och lagras på, Googles servrar som finns placerade runtom i världen. Dina personuppgifter kan således komma att hanteras på en server som är placerad i ett annat land än där du bor, däribland i länder utanför EU/EES. Google kan även komma att överföra dina personuppgifter till tredje man i de fall det krävs enligt lag eller när sådan tredje man behandlar informationen på uppdrag av Google. Google sammankopplar inte din IP-adress med några andra personuppgifter som Google kan ha lagrat om dig.

Uppgifter som vi analyserar kan exempelvis vara din IP-adress, senast gjorda inköp, betalningssätt och kontosaldo om du har kredit hos oss och annan information som du har lämnat till oss som kund. Vi kan komma att spara och behandla dina personuppgifter för marknadsföringsändamål enligt ovan i upp till tre år efter det att ditt kundförhållande med oss har upphört. Vi ser dig som kund under den tid som du avbetalar något av dina köp eller använder dig av några av våra tjänster på Hemsidan. Vi ser dig även som kund under den tid som en eventuell garantitid löper på någon produkt som du har köpt hos oss.

Genom att du köper produkt(er) ur vårt sortiment, registrerar ett medlemskonto hos oss, prenumererar på våra nyhetsbrev eller ansöker om kredit (faktura eller delbetalning) samtycker du till sådan behandling av dina personuppgifter som anges ovan. Du kan helt eller delvis återkalla ditt lämnade samtycke genom skriftligt meddelande till oss på nedan angivna adress. 
Det är frivilligt att lämna personuppgifter. Om du inte vill att dina personuppgifter ska användas för direktmarknadsföring ber vi dig att antingen ringa till oss på telefonnummer +46 (0)31-708 47 80, mejla till oss på info@pellepetterson.se eller skriva till PPY Production AB, Kungsporten 1C, 427 50 Billdal, och meddela oss detta. Du har som kund rätt att kostnadsfritt och en gång per år, efter skriftlig begäran till oss på ovan angivna adress, få information om vilka personuppgifter som vi har registrerat om dig samt hur dessa uppgifter används. Du har även rätt att begära att vi rättar eller tar bort felaktiga uppgifter om dig.

10 KONTAKTA PPY

Du är alltid välkommen att kontakta PPY på följande sätt:
E-post: info@pellepetterson.se
Telefon: +46 (0) 31 708 47 80
Post: PPY Production AB, Kungsporten 1C, 427 50 Billdal, Sverige