Sparade favoriter

Du har inte sparat några favoriter ännu.

varukorg

Varukorgen är tom

Köpvillkor


1. Allmänt


Vi som tillhandahåller webbplatsen och webbutiken på www.pellepetterson.se och www.pellepetterson.com (”Hemsidan”/”Hemsidorna”), samt de fysiska butikerna och sommarbutikerna listade under rubrikerna ”BUTIKER” och ”SOMMARBUTIKER” på https://www.pellepetterson.com/sv-se/kontakt/ (”Butik”/”Butiker”), är PPY Production AB, org. nr. 556689-6857, Kungsporten 1C, 427 50 Billdal, Sverige (”PPY”). Med benämningarna ”vi”, ”våra”, ”vårt” och ”oss” nedan avses PPY.


Du måste vara minst 18 år för att, utan vårdnadshavares godkännande, få registrera ett medlemskonto hos oss, kunna ansöka om kredit (faktura eller delbetalning) och för att köpa produkt(er) genom Hemsidan eller i någon av våra Butiker.


Vi förbehåller oss rätten att neka köp av produkt(er) genom Hemsidan och i våra Butiker om du uppvisar ett onormalt köp- och returbeteende, såsom att till exempel vid upprepade tillfällen beställa och returnera ett mycket stort antal produkter. 


Vi har rätt att ensidigt ändra dessa allmänna villkor för köp av produkt(er) genom Hemsidan och i våra Butiker (”Allmänna Köpevillkor”). Eventuella ändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter att de justerade Allmänna Köpevillkoren har gjorts tillgängliga på Hemsidan. Genom att köpa produkt(er) ur vårt sortiment via Hemsidan eller i någon av våra Butiker godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna Köpevillkor och intygar att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.


Dessa Allmänna Köpevillkor gäller vid försäljning till fysisk person, dvs privatpersoner. För köp gjorda av juridisk person hänvisas till PPY Production AB:s Allmänna Försäljning- och leveransvillkor Företag (kontakta info@pellep.se gällande dessa villkor).


För frågor eller funderingar gällande sändningar till Australien, Nya Zeeland, Kanada och USA, vänligen kontakta oss på info@pellep.se.



2. Beställning via hemsidan


Vi kan inte garantera att det lagersaldo som framgår på Hemsidan för en produkt som du har beställt stämmer överens med faktiskt lagersaldo för den produkten. Vi förbehåller oss därför rätten att endast leverera sådana produkter som finns i lager vid tidpunkten för din beställning. Om en produkt som du har beställt inte finns i lager kommer vi att informera dig och återbetala din betalning för produkten, alternativt uppdatera din betalning hos den tredje part som tillhandahåller ditt valda betalningssätt. Om din beställning omfattar flera produkter och vi kan leverera en eller flera produkter i beställningen, påverkas inte fraktkostnaden för din beställning av att en eller flera produkter i beställningen är slut i lager och inte kan levereras. Du betalar alltså samma summa för frakten, alternativt har fortsatt fri frakt, som om de slutsålda produkt(erna) fanns i lager och kunde levereras tillsammans med dina övriga beställda produkter.



3. Frakt och leverans för beställningar via hemsidan


Vi levererar endast till de länder som finns valbara när du går vidare i beställningsprocessen. För leveranser utanför Sverige tillkommer extra avgifter i enlighet med den information som visas i förhållande till det land du valt i beställningsprocessen. Befinner du dig i ett land som inte är valbart på hemsidan kan du kontakta info@pellep.se.


Fraktkostnaden för varje order kan variera och den aktuella fraktkostnaden för din beställning visas i beställningsprocessen. Vi använder oss av tredje parter vid distribution och leverens av din order och tillgängliga leveransalternativ visas i beställningsprocessen. Den tredje part som utför det leverensalternativ som du väljer i beställningsprocessen har villkor för frakten och leverensen som gäller för dig. Tänk på att den tredje partens villkor kan innehålla regler vad gäller avisering, upphämtning, legitimering, hemleverens, leverensförsök och lokala avgifter.


Om ditt paket inte hämtas ut av dig skickas det tillbaka till oss. Vi debiterar en avgift för paket som inte hämtas ut i enlighet med vad som anges för outlösta paket nedan under punkten 4.


I normala fall blir en beställning som lagts innan 11:00 en arbetsdag packad samma dag och levererad till dig nästkommande arbetsdag. Ordinarie leveranstid för produkter som finns i lager är 1-4 arbetsdagar inom Sverige, 1-5 arbetsdagar till övriga länder i Europa och 2-6 arbetsdagar till länder utanför Europa, men längre leveranstider kan förekomma. Om leverens inte har skett till dig inom 30 dagar från det att du har gjort din beställning, har du som kund full rätt att makulera din order om du inte accepterar ett nytt leveransdatum. Vi återbetalar den summa du har betalat så fort som möjligt men senast 30 dagar efter att du har makulerat din order och gett oss denna information.


PPY ansvarar för transportrisker dvs. risken för att produkt(er) förloras eller skadas under transporten från oss till dig.


4. Priser och avgifter


Alla priser som anges på Hemsidan och i våra Butiker är inklusive moms (med undantag för priser som anges för länder utanför Europa). Priserna kan variera mellan Hemsidan och våra olika Butiker. Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Vi förbehåller oss därför rätten att justera våra priser och avgifter.


Vi reserverar oss för eventuella tekniska tryck- och skrivfel och produktförändringar på Hemsidan och i våra Butiker. Vi reserverar oss även för eventuella fel i lagersaldo, slutförsäljning samt att produkt(er) i våra produktbilder kan avvika från den verkliga produkten.


Du bär alltid kostnaden för att returnera produkt(er) till oss vid utövande av öppet köp, bytes- och ångerrätt. Kostnaden för returfrakt för produkt(er) beställda via Hemsidan är:


- Sverige: 60 SEK

- Andra länder inom EU: 9 EUR

- Schweiz: 15 EUR

- Norge: 100 NOK

- USA och Kanada: 18 EUR

- Övriga länder utanför EU: 22 EUR


Du bär kostnaden för hantering av produkt(er) beställda av dig via Hemsidan, som inte hämtas ut av dig under de förutsättningar som anges ovan under punkten 3. Kostnaden för outlösta paket är:


- Sverige: 120 SEK

- Andra länder inom EU: 22 EUR

- Schweiz: 22 EUR

- USA och Kanada: 25 EUR

- Övriga länder utanför EU: 32 EUR


Tänk på att alla produkter som beställs från vår Hemsida skickas från Sverige. Det innebär att om du handlar från ett land utanför EU kan och kommer du förmodligen att debiteras för skatt, tull, import- och förmedlingsavgifter när du tar emot ditt paket. Vi drar av den svenska momsen från våra priser på Hemsidan i länder utanför EU, eftersom vi inte vill att våra kunder ska behöva betala två olika skatter från olika myndigheter. Vad gäller beställningar till Norge och UK debiteras inga extra skatter, tullar, import- eller förmedlingsavgifter, det inkluderas i prissättningen av produkterna.


Du ansvarar för betalning av ovannämnda importskatter och/eller tull. Vi kan inte beräkna det exakta beloppet för tull och/eller skatter för ditt paket eftersom dessa avgifter läggs på direkt av ditt lokala tullverk. Observera att vi inte tar någon del av dessa avgifter och att de ligger utanför vår kontroll. Kontakta ditt lokala tullverk innan du gör din beställning för aktuella avgifter, så att du inte blir överraskad av avgifter som du inte förväntar dig. Avgifterna kan komma att tas ut av tredje part som levererar din order vid leverans genom kontanter, check eller faktura och måste betalas för att paketet ska kunna hämtas ut.



5. Betalningssätt


Vi kan komma att erbjuda betaltjänster som tillhandahålls av tredje part vid köp via Hemsidan och i våra Butiker. Vilka betaltjänster vi erbjuder framgår i beställningsprocessen på Hemsidan och i varje Butik. Om du väljer att betala via en betaltjänst som tillhandahålls av tredje part blir du betalningsskyldig för din beställning i förhållande till den tredje parten, och den tredje partens villkor gäller för din betalning. Vi reserverar oss för eventuella förändringar i tredje parts regler och villkor. Läs därmed alltid igenom villkoren, även om du handlat hos oss innan.


Vid frågor eller funderingar gällande betalningar kan du alltid kontakta oss, men vi kan komma att hänvisa dig direkt till den tredje part som tillhandahåller den betaltjänst du valt.



6. Öppet köp, Bytes- och ångerrätt


Om du inte är nöjd med en produkt som du köpt, vill byta till en annan produkt, eller om du av någon anledning har ångrat ditt köp erbjuder vi dig öppet köp och bytesrätt för köp i våra Butiker, och bytes- och ångerrätt för köp som gjorts via Hemsidan.


6.1 Köp i Butik

Vi erbjuder i regel öppet köp i 7 dagar och bytesrätt i 14 dagar för produkt(er) köpta i Butik mot uppvisande av kvitto.


Notera att butiker som listas under rubriken ”SOMMARBUTIKER” på https://www.pellepetterson.com/sv-se/kontakt/ har begränsade öppettider över säsongen. Har du köpt en produkt i en sådan butik och vill utnyttja öppet köp eller bytesrätt efter den sista dagen som en sådan butik har öppet för säsongen måste du i stället vända dig till någon av våra andra Butiker.


Du får såklart testa din produkt hemma, men produkten får endast returneras i orginalskick med alla hangtags kvar. Öppet köp och bytesrätt gäller alla våra produkter, förutom badkläder och underkläder som är plomberade, om plomberingen har brutits. Öppet köp gäller inte för produkter på rea eller med nedsatt pris.


6.2 Köp via Hemsidan

För produkt(er) som köpts via Hemsidan har du 14 dagars bytes- och ångerrätt från dagen du mottagit produkten. Du får såklart öppna ditt paket och testa din produkt. Produkten ska returneras i orginalskick med alla hangtags kvar. Bytes- och ångerrätten gäller alla våra produkter, förutom badkläder och underkläder som är plomberade eller i förpackning, om plomberingen/förpackningen har brutits/öppnats efter att du har tagit emot produkten.


Du utnyttjar din bytes- och ångerrätt genom att inom 14 dagar från den dag du tagit emot produkten lämna eller skicka ett meddelande om detta till PPY på e-post info@pellep.se eller post PPY Production AB, Kungsporten 1C, 427 50 Billdal, Sverige. Du kan också använda dig av Konsumentverkets standardformulär för att utöva din ångerrätt, vilket du kan ladda ner via Konsumentverkets hemsida [här].


Du ska så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från att du meddelat oss enligt ovan, skicka tillbaka produkten till PPY. Detta gör du, för returer inom Sverige, genom att följa de steg som anges [här].


Vi ber dig att om möjligt returnera din produkt i originalförpackningen.


För produkt(er) som beställts till ett land utanför Sverige skickar vi med en returfraktsedel i paketet, som du ska använda för att göra en retur.


Alla returer ska skickas till vårt lager:

PPY Production AB, c/o Speed Group - Styckegodsgatan 4, 418 78 GÖTEBORG, SVERIGE. Notera dock att du ska använda ovan beskrivna returmetod. Behöver du hjälp är du välkommen att kontakta oss på info@pellep.se.


Vill du byta din produkt följer du samma process som vid en retur, och lägger sedan en ny beställning på önskad produkt. När vi mottagit din returnerade produkt kommer vi att göra en återbetalning till dig. Returavgift kommer att dras av från återbetalningen.


Väljer du att returnera din order betalar vi tillbaka det du betalat för produkten, inklusive eventuell fraktavgift. Vi betalar endast tillbaka summan motsvarande avgiften för standardfrakt. Om du valde ett dyrare leveransalternativ än vår standardfrakt gör vi alltså avdrag för kostnadsskillnaden mellan standardfrakt och ditt leveransalternativ. Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka någon eventuell fraktavgift eftersom fraktavgiften är densamma oavsett hur många varor du beställt. Returavgift kommer att dras av från återbetalningen.


Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Om du vid denna tidpunkt ännu inte har skickat tillbaka produkten till oss eller om produkten inte har kommit tillbaka till oss vid denna tidpunkt, kommer vi att genomföra återbetalningen så snart vi har tagit emot produkten från dig eller så snart du har visat att produkten har sänts tillbaka. Spara alltid inlämningskvittot från ditt ombud när du gör en retur. Vi kan komma att be dig visa inlämningskvittot om din retur misstänks ha skadats under frakten. Du bär kostnaden för returfrakt.


Om din hantering av produkten har inneburit en värdeminskning av densamma kommer vi att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning.


7. Reklamation


Som konsument har du rätt att reklamera felaktiga produkter. En produkt ska anses felaktig om den avviker från vad som framgick vid beställningen eller från dina befogade förväntningar baserat på information som vi har tillhandahållit om produkten. Reklamation ska ske inom skälig tid från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet, och senast inom tre år från att du tog emot produkten. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. Om du märker att de produkter som skickats till dig är skadade när du hämtar dem, ska du anmäla det direkt på plats där du hämtar upp produkterna. Som kund har du ingen skyldighet att acceptera skadade produkter. Du bör också rapportera om förpackningen som produkterna skickas i är skadad, oavsett om dina produkter är skadade eller inte.


Om du upptäcker ett fel på produkten är det viktigt att du kontaktar oss och förklarar vad som är fel så snart som möjligt via vårt reklamationsformulär [här]. Har du inte möjlighet att fyll ai formuläret kan du kontakta oss via telefon +46 (0) 31 708 47 80, e-post på info@pellep.se eller post PPY Production AB, Kungsporten 1C, 427 50 Billdal, Sverige. Vi kommer inte att ta itu med din retur förrän du informerar oss om felet på produkten.


Vid en godkänd reklamation skickar vi dig en returfraktsedel (inkl. betald returfrakt), och informerar dig om hur du ska genomföra reklamationen och returneringen av produkten. När vi mottagit information av dig samt den returnerade produkten kommer vi att göra en bedömning av om produkten är defekt. Om produkten är felaktig eller felexpedierad förbehåller vi oss rätten att i första hand avhjälpa felet eller ersätta produkten genom omleverans så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar från det att vi mottog produkten från dig. Om produkten har använts skulle vi uppskatta om du tvättar den innan du returnerar den till oss. Om ditt klagomål upprätthålls kommer vi att ersätta dig för eventuella kostnader du har haft i samband med att returnera en produkt vid en reklamation. Det är därför det viktigt att du kontaktar oss innan du returnerar en produkt du vill reklamera, så att vi kan ge tydliga instruktioner om hur produkten ska returneras.


Observera att du står för risken vid transporten tillbaka till oss (dvs. risken för att produkten kommer bort eller skadas under transporten).


Om felet på produkten är av väsentlig betydelse och avhjälpande eller omleverans av produkten inte kan ske inom skälig tid har du rätt att häva köpet av produkten. Du ska då meddela oss om hävningen och returnera produkten till oss, så kommer vi därefter att återbetala din betalning för produkten inom 30 dagar från mottagandet av produkten samt ersätta eventuella kostnader som du har haft i samband med returen av produkten.



8. Tvister och tillämplig lag


Vi strävar alltid efter att våra kunder ska vara nöjda med sina inköp och med vår service. Om du är missnöjd ber vi dig därför att kontakta oss, så kommer vi göra vårt bästa för att lösa situationen. Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi dig att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr. Svensk materiell rätt gäller för dessa Allmänna Köpevillkor. För information om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se. 



9. Force majeurE


Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna Villkor om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.


Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.



10. Kontakta PPY


Du är alltid välkommen att kontakta oss på följande sätt:

E-post: info@pellep.se

Telefon: +46 (0) 31 708 47 80

Post: PPY Production AB, Kungsporten 1C, 427 50 Billdal, Sverige